马来人主权(ketuanan Melayu)的课题再次浮现。每当巫统的权力受到威胁时,“马来人主权”就成为一个课题。与过往不同,伊党这次也扬起捍卫马来人主权的旗帜。

从历史角度来看,“马来人主权”字眼在过去历史中不曾存在。历史学者邱家金教授曾在一次访谈时,就如此指出。它也不存在于马来西亚联邦宪法中。因此,不少我国政治人物也不认同“马来人主权”这个说法。

付人头税换取保护

能确定的是,在历史记录上,这字眼的出现始于1986年。由巫统一名领袖阿都拉阿末(曾任我国第二任首相敦拉萨政治秘书、副部长),在新加坡发表演讲时提出。据说,他本来用的字眼是“马来人支配”(Malay dominance),之后却被翻译成“马来人主权”(ketuanan Melayu)。自此,“马来人主权”口号不断被提起,并成为巫统领袖政治语言。

无论如何,“马来人主权”并没有一个明确的定义,因此有不同的诠释。尽管如此,从“马来人主权”的诠释中,衍生出的观念,可分为几个要点:一)马来人是马来西亚的主人,其他非马来民族都是外来者;二)马来人以外的民族属于次等民族。

先知逝世后,穆斯林王国以宗教信仰作为公民身份的基础。来自外国的非穆斯林,到了伊斯兰国家,如改信伊斯兰,则将被视为公民。如果他不改信伊斯兰,就须支付人头税(jizyah),并被视为受保护的异教徒(kafir zimmi)。如果他仍然不愿意支付人头税,不改信伊斯兰,他将被视为有敌意的异教徒(kafir harbi,穆斯林政府没有义务保护其安宁和福利,甚至可以向他宣战)。

如今,这种公民身份的制度已经终结。在民族国家概念里,公民身份不受宗教信仰约束。在马来西亚,只要符合政府条例和宪法规定的人,无论其宗教信仰、种族,都有资格成为公民。因此,马来人、华人、印度人、卡达山人、伊班人,甚至拥有孟加拉、巴基斯坦和印尼血统者,只要符合政府及宪法制定下的所有条件时,都可成为马来西亚公民。一旦成为公民,就不应有一些公民被视为高贵,而另一些公民则被视为低等的。

众所周知,先知不是来自麦地那,而是麦加。然而,当他到达麦地那时,他被任命为政府首长。一些当地居民不认同有关委任。他们不断地打击及策划要把先知赶出麦地那。

拒奴役与种族主义

圣训里有讲述,伪信徒首脑阿都拉乌拜沙鲁(Abdullah bin Ubai bin Salul)曾言:“高尚者将把低劣者赶出麦地那”。他们把先知(外人)视为卑贱者,引起上苍的不悦,甚至在《可兰经》中谴责他们的恶行。这个《可兰经》中记载的事迹,证明把现有其他公民视为外来者的做法并不正确。更何况,这种行为会引起国民之间的猜疑。

主子的心态,多少都会令其他人有奴隶感觉。至少,这在国民之间产生种性阶层。伊斯兰从不同意人类之间的奴役行为。这是因为伊斯兰认为,人类只能奴隶于上苍之下。圣训叙述,先知的一个友人里比阿米尔(Rib'i bin Amir)曾在名为鲁斯旦波斯国王面前说,“我们(穆斯林)被派来把人类之间的奴役,转为上苍与人类的奴隶关系。”

伊斯兰不只拒绝人类奴役,也拒绝狭义的种族主义。先知穆罕默德曾生气其阿拉伯族的友人阿布扎尔卡法里(Abu Zaral-Ghiffari)因为称呼(非洲)埃塞俄比亚的友人为“黑人女子的儿子”。在圣训,先知说,“阿拉伯人不比其他国家人更高贵。”《可兰经》也谴责不遵守伊斯兰教义,而挑起以肤色来决定职位安排的穆斯林。

不存在于宪法历史

伊斯兰非常重视扶助行为。然而,伊斯兰认为扶助之举,并非要产生另一种罪恶。伊斯兰的扶弱观念是不分种族和宗教,援助那些需要帮助的人。因此,在伊斯兰有天课(zakat)的概念:富人有责任帮助穷人。事实上,在赛地纳奥玛(Saidina Omar)王朝,他曾用天课税援助非穆林的犹太人。

总结:首先,马来人主权观念不存在于伊斯兰,也不存在于马来人的宪法和历史。因此,一些政治人物拒绝接受这观念,如已故的(伊党领袖)聂阿兹、(公正党领袖)安华、旺阿兹莎、首相马哈迪等人。

其次,马来人主权观念是由巫统领袖阿都拉阿末于1986年发起的政治宣传。从那时起,它就成为了巫统面对敌人时的政治资本。第三,从认知而言,这观念衍生种族主义,把非马来人视为奴隶;或者至少产生了基于种族差异的种姓制。事实上,这与伊斯兰教义背道而驰。

《马来人主权论》原文(Ketuanan Melayu):

Ketuanan Melayu

Isu ketuanan Melayu muncul kembali. Ketika kuasa UMNO semakin tergugat, pasti “ketuanan Melayu” menjadi isu. Berbeza dari kebiasaan, pada kali ini PAS turut sama dalam menjulang keris ketuanan Melayu.

Dari sudut sejarah lama, istilah ketuanan Melayu tidak pernah wujud. Demikianlah dakwaan Prof Khoo Kay Kim dalam satu wawancara. Ia juga tidak wujud dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia. Justeru itu, tidak kurang tokoh politik di Malaysia yang menolaknya.

Apa yang pasti, tercatat dalam sejarah bahawa ungkapan ini bermula pada tahun 1986. Bermula dari satu ucapan seorang pemimpin UMNO, Abdullah Kok Lanas di Singapura. Menurut ceritanya, asal ungkapannya adalah “Malay dominance” yang kemudian diterjemahkan kepada “ketuanan Melayu”. Sejak itu, ungkapan ketuanan Melayu bergema dan menjadi permainan lidah pemimpin-pemimpin UMNO.

Walau bagaimanapun, tiada definisi jelas mengenai maksud “ketuanan Melayu”. Lantaran daripada itu, maksudnya diberi tafsiran yang pelbagai. Apapun, persepsi yang lahir dari maksud ketuanan Melayu boleh digariskan kepada beberapa perkara penting: (a) Melayu adalah tuan dan menganggap bangsa selain Melayu sebagai pendatang di Malaysia; (b) bangsa selain Melayu berada dalam kalangan kasta rendah.

Tuan dan Kewarganegaraan

Selepas Nabi wafat, konsep kewarganegaraan dalam kerajaan umat Islam berasaskan anutan agama. Seseorang non-muslim dari negara luar, apabila masuk ke dalam sesebuah negara, pasti akan dikira sebagai warganegara dengan cara memeluk agama Islam. Jika tidak memeluk Islam, maka dia diminta membayar jizyah (cukai anutan agama). Dengan demikian, dia dikenali sebagai kafir zimmi (non-muslim yang kerajaan wajib menjaga keamanan dan kebajikannya). Andai dia tetap berkeras tidak mahu membayar jizyah dan tidak memeluk Islam, maka dia dikenali sebagai kafir harbi (non-muslim yang kerajaan tidak wajib menjaga keamanan dan kebajikannya, malahan ia boleh diperangi).

Sistem kewarganegaraan sebegini sudah tidak diamalkan lagi. Dalam konsep Negara Bangsa (Inggeris: Nation State), kewarganegaraan tidak tertakluk kepada anutan agama. Di Malaysia, sesiapa sahaja yang memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh kerajaan dan perlembagaan, layak menjadi warganegara, tidak kira apa anutan agamanya atau bangsa dan kaumnya. Melayu, Cina, India, Kadazan, Iban, malahan berketurunan Bangladesh, Pakistan dan Indonesia pun boleh menjadi warganegara Malaysia, apabila mereka memenuhi segala syarat dan ketetapan yang digariskan kerajaan dan perlembagaan. Apabila sudah dijadikan warganegara, maka tidak wajar andainya sebilangan warganegara dianggap mulia, sementara sebilangan warganegara yang lain dianggap hina.

Sepertimana yang sedia maklum, Nabi saw tidak berasal dari Madinah, tetapi Mekah. Namun, apabila Baginda sampai di Madinah (ketika itu:Yasrib), Baginda dilantik menjadi ketua kerajaan. Dengan pelantikan itu, ada sebilangan warga tempatan tidak bersetuju. Mereka sering meremeh-remeh dan merancang untuk memastikan Nabi Muhammad saw keluar dari Madinah.

Diceritakan dalam hadis, ketua mereka bernama Abdullah bin Ubai bin Salul yang terkenal sebagai ketua orang munafiq pernah berkata: “Pasti orang mulia akan keluarkan orang-orang hina dari Madinah”. Tindakan meremeh-remehkan Nabi sebagai orang hina (orang luar) tidak disukai Tuhan sehingga Tuhan menurunkan ayat al-Quran yang mengecam tindakan jahat mereka. (Surah al-Munafiqun 63: 8)

Kisah yang termaktub dalam al-Quran ini, membuktikan bahawa amalan menganggap warganegara sedia ada sebagai pendatang bukanlah sesuatu yang baik. Lebih-lebih lagi, tindakan sebegitu boleh melahirkan prejudis sesama warganegara.

Perhambaan dan perkauman

Sikap merasakan diri sebagai tuan, sedikit sebanyak melahirkan rasa kalangan yang berbeza sebagai hamba. Paling kurang pun, wujud kekastaan sesama warganegara. Islam tidak pernah setuju dengan amalan perhambaan sesama manusia. Ini kerana, Islam mengajar perhambaan hanya berlaku kepada Tuhan yang maha Esa.

Dalam Hadis ada diceritakan bahawa seorang sahabat Nabi yang bernama al-Rib’I bin ‘Amir pernah berkata di hadapan Raja Parsi yang bernama Rustum dengan katanya, “Sesungguhnya kami (Orang Islam) dihantar untuk mengeluarkan manusia dari perhambaan sesama manusia kepada perhambaan kepada Allah”.

Bukan sekadar menolak perhambaan sesama manusia, Islam turut menolak amalan perkauman sempit. Nabi Muhammad saw pernah marah kepada seorang sahabat yang bernama Abu Zar al-Ghiffari yang berbangsa Arab kerana memanggil seorang sahabat berbangsa Habsyah (Afrika) “Wahai anak kepada perempuan kulit hitam”.

Dalam Hadis, Nabi Muhammad saw pernah berkata, “Bangsa Arab tidak lebih mulia berbanding bangsa lain.” (al-Mukjam al-Awsat, hadis no:4749). Al-Quran juga pernah mencela kalangan orang Islam yang tidak mengamalkan Islam (Arab: munafiq) yang membangkitkan soal kelayakan sesuatu jawatan berasaskan warna kulit dengan kata al-Quran, “Wahai manusia, kami ciptakan kamu lelaki dan perempuan, berbangsa-bangsa dan beretnik-etnik, supaya kamu saling kenal-mengenali.” (Surah al-Hujurat 49:13)

Afirmatif

Konsep membantu amat besar diajar dalam Islam. Namun, Islam mengajar bahawa membantu itu bukan melahirkan kejahatan yang lain. Konsep membantu yang diajar dalam Islam adalah kepada orang-orang yang memerlukan, tidak kira apa bangsa dan apa anutan agama.  

Ekoran itu, didapati dalam Islam terdapat konsep zakat; orang-orang kaya bertanggungjawab membantu orang yang miskin. Malahan dalam kisah Saidina Omar, beliau pernah memberikan bantuan zakat kepada orang Yahudi berbangsa bani Israel yang tidak beragama Islam.

Penutup

Dari kupasan ini, dapat disimpulkan seperti berikut:

Pertama, konsep ketuanan Melayu tidak terdapat dalam Islam, mahupun perlembagaan dan sejarah tanah Melayu. Oleh sebab itu, terdapat beberapa tokoh besar di Malaysia yang menolak konsep Ketuanan Melayu, seperti Allahyarham Nik Abdul Aziz, Anwar Ibrahim, Dr.Mahathir, Dr.Wan Azizah, Rafidah Aziz dan sebagainya.

Kedua, konsep ketuanan Melayu adalah propaganda UMNO yang dimulakan oleh seorang pemimpin UMNO bernama Abdullah Kok Lanas pada tahun 1986. Sejak itu, ia menjadi modal politik UMNO dalam berhadapan dengan musuh politik mereka.

Ketiga, dari sudut persepsi, konsep ketuanan Melayu melahirkan semangat perkauman, merasakan bangsa selain Melayu sebagai hamba; atau paling kurang pun, wujud rasa kekastaan atas asaskan perbezaan kaum. Sikap sebegini ternyata bercanggaan dengan ajaran Islam. 

热门新闻

阅读全文
根据社群媒体流传的影片显示,棺材突然不稳往下掉,众人赶紧上前将棺材扶稳。

8人抬棺送殡 扁担突断裂棺材掉落 

阅读全文

【宝林茶室中毒案】创办人大马华裔身份引关注 被怀疑将结业清库存酿祸

阅读全文

香港女歌手黎明诗惊传因癌离世 终年58岁

阅读全文

头顶旗杆误触1.1万伏特电线 女舞者秒间丧命

阅读全文

大风大雾沙尘暴夹击华北

阅读全文

隆市今午 “立竿无影”

阅读全文

【东方文荟】林金树:中日关系回暖

东方文荟

日本首相安倍晋三在10月25日至27日,率领经贸代表团到中国进行三天官式访问,获得中国国家主席习近平和总理李克强高格调的...

阅读全文

陈启华:全民财案

东方文荟

2018年5 月9 日马来西亚各族人民,包括95%的华裔选民,用手中的一票促成改朝换代,使希望联盟成功执政中央。也让财政...

阅读全文

【东方文荟】黄进发:巫统消亡,希盟内爆?

东方文荟

土著团结党最高理事卡迪嘉欣在10月27日披露,多达40名巫统议员会跳槽加入土著团结党。前一晚,9月18日退出巫统的日里国...

阅读全文

【东方文荟】郑晖:别用政治力量打压市场

东方文荟

早在2014年德士司机已要政府讨伐共享汽车载人服务,迈入2018年,德士司机于日前浮罗交怡的对话会上,再次呼吁政府暂停共...

阅读全文

蓝志锋:希山是协助或背弃纳吉?

东方文荟

希山慕丁与纳吉的关系会决裂吗?509变天之前,提出这质疑者会被当成是政治白痴。国阵倒台,巫统下野后,我们有了提问的条件和...

阅读全文

郑庭河:某些课题不适合公投

东方文荟

公投无疑是值得肯定的民主程序之一,但民主最核心的价值,正在于维护个体的权益,包括其不危及其他个体(若危及其他个体则另当别...

阅读全文

【东方文荟】林志翰:点评卫生部财政预算

东方文荟

前天,希盟政府财长林冠英在国会提呈了首份财政预算案,卫生部的预算也包括在其中。最受瞩目的是新政府欲落实的大选承诺,例如把...

阅读全文

【东方文荟】潘君胜:马华重振旗鼓或支离破碎?

东方文荟

马华虽已成为反对党,但是党组织强大,还拥有100万党员,这次党选采用新选举制度,由3万5000名区会代表选出新届中央领导...

阅读全文

郑庭河:踏在尸体上谈理想正义?

东方文荟

坦白说,我是赞同废除死刑的,而且客观认为以目前的形势来看,废死乃人类社会会逐渐实现的现代化指标之一,诚如今天越来越多国家...

阅读全文

【东方文荟】潘怡洁:槟城艺文力的耕耘

东方文荟

近年来,槟城的文化艺术领域已成为政府的重点发展项目,尤其著眼于所能吸引的观光人口。相对于此,许多长期投身艺文发展的艺术工...