【名家】萬吉:以宗教之名撒謊
以宗教之名介入政治論戰,將帶來很大的影響。圖為我國最大清真寺,位于莎阿南的蘇丹沙拉胡丁清真寺。
【名家】萬吉:以宗教之名撒謊

【名家】萬吉:以宗教之名撒謊

評論 / 名家

最後更新 2019年02月22日 18时00分 • 評論: 萬吉 • 大同世界

自伊斯蘭黨撤銷對《砂拉越報告》網站的訴訟后,多項涉及伊黨的醜聞也被揭發。坊間流傳一個文件,顯示巫統匯入百萬款項給伊黨,而《砂拉越報告》就曾報導此事。

伊黨領袖聶阿都接收巫統獻金的錄音,也再度流傳。此外,在聶阿都承認收取巫統獻金的閉門會談中,其中三名與會者也現身。他們的招供,不只在社交媒體──臉書和WhatsApp流傳,更成為大馬網媒的新聞焦點,如《當今大馬》、《今日自由大馬》(FMT)等。

與此同時,伊黨署理主席的端依布拉欣指責錄音者是叛徒。當錄音開始流傳時,聶阿都否認音頻裡的聲音是他。最近,伊黨總秘書達基尤丁證實錄音裡的聲音確是聶阿都。因此,許多人認為,聶阿都之前已撒謊。

兩種態度看待謊言

继续阅读,请往下滑

相關新聞

相關新聞

曾出任國會議員時以本身名字購買保時捷,卻聲稱車子屬于兒子的伊黨宗教師協商理事會主席哈欣賈欣發表演說時,也捍衛聶阿都向媒體撒謊的舉動。這名宗教師更以先知時代的典故,把聶阿都的謊言行為形容為遵循「伊斯蘭法標準」。

之前表明沒有聽過有關錄音的黨主席哈迪阿旺則說,聶阿都的談話內容僅只是一個學術討論。不久,哈迪則在另一項聲明中,捍衛聶阿都的行動,指為了公共福祉,有時說謊是必要的。

當伊黨主席解釋為了公共福祉,伊斯蘭並沒有阻止謊言時,這在社交媒體引起騷動。在非穆斯林中,基本上都感到震驚,因為伊斯蘭中竟然存在說謊的概念。對于穆斯林來說,反應可分為兩種:一種是認為哈迪所言甚是,甚至提出宗教論點支持;而一方則拒絕和批評有關說法。

在穆斯林中,對聶阿都的謊言有兩種態度:一,認為聶阿都的謊言是違反教規的;另一方則認為聶阿都的謊言是必要的。

前者認為撒謊是伊斯蘭中最痛恨的偽君子的一個特徵。在聖訓中明確提到這一點,偽君子的特徵之一就是撒謊。

不過,后者則辯稱,聖訓提到戰爭關乎謊言和詭計。基于此,他們把伊黨在馬來西亞政治中的處境,等同于戰場,因此他們認為伊黨可以撒謊以贏得這場戰爭。

戰爭為了防止誹謗

認為聶阿都謊言是違反教規者也指,在《可蘭經》中,戰爭目的是要防止誹謗。這與聶阿都的案例不同。因為聶阿都的課題涉及接收巫統的金錢,這將帶來更多誹謗。因此,聶阿都的謊言是錯誤的。

另一方也舉出先知友人阿瑪耶欣(Ammar bin Yasir)的事跡為論點,阿瑪耶欣為了免被殺害,只能承認本身叛教,儘管他的內心依舊信仰伊斯蘭。

這事跡,展示了阿瑪耶欣說謊,看似脫教,實際上是隱瞞了本身信仰。因此,認同聶阿都撒謊者,認為其行為是正確的,就像阿瑪耶欣一樣。

要回應這論點,其概念實際上可從什葉派裡理解。這被稱為Taqiyyah概念(因害怕被殺,所以允許撒謊)。最初,所指的是,看似非伊斯蘭,卻隱藏著善意(伊斯蘭)。其背景是,當時的阿拉伯社會──非穆斯林殺害穆斯林。

這與聶阿都的行為是相反的,因為其行為看似善意,卻隱藏著不良意圖。因此,明顯的聶阿都行為並不是taqiyyah,反之是虛偽的munafiq,就如先知時代的著名虛偽人物阿都賓烏拜,他隱藏了非伊斯蘭的一面,卻讓人看似信仰伊斯蘭。

在聶阿都的案例中,他隱瞞公眾其惡行,收取巫統的金錢。然后以宗教之名撒謊,虛假聲稱──有關的聲音不是他,之后卻承認這是他的聲音。

總結而言,將宗教帶進政治論戰,有時將帶來很大的影響──即為了權力,利用宗教。這就是為何會出現宣稱撒謊是伊斯蘭教義中允許的要素。

這樣的主張,明顯是在利用伊斯蘭之名。這應該避免。更重要的是,這種做法將醜化伊斯蘭,進而令人們對伊斯蘭真實面目感到困惑。在聖訓中,先知就說,任何領導人,如果在欺騙人民中死去,上蒼會確保他進不了天堂。

《以宗教之名撒謊》原文(Berbohong atas nama agama):

Semenjak PAS menarik saman terhadap Sarawak Report, pelbagai skandal yang melibatkan PAS semakin terbongkar. Dokumen berkepala surat UMNO - kemasukan wang jutaan ringgit kepada PAS juga tersebar, malah dikeluarkan oleh Sarawak Report sendiri.

Audio pengakuan Nik Abduh makan duit UMNO juga tersebar kembali. Ditambah pula, tiga orang - antara yang hadir dalam pertemuan tertutup dalam pengakuan Nik Abduh itu turut menampilkan diri masing-masing. Pengakuan mereka bukan sekadar tersebar di ruangan media sosial – Facebook dan Whatsapp sahaja - malah menjadi bahan berita sehingga masuk dalam beberapa laman web berita terkenal di Malaysia seperti Malaysiakini, Free Malaysia Today dan sebagainya.

Dalam pada itu, YB Tuan Ibrahim Tuan Man yang merupakan Timbalan Presiden PAS tampil menuduh orang yang merakam suara itu sebagai pengkhianat. Ketika audio ini mula disebarkan, YB Nik Abduh menafikan bahawa suara dalam audio itu adalah suaranya. Baru-baru ini, Setiausaha Agung PAS, YB Takiyuddin keluar kenyataan mengesahkan bahawa audio suara Nik Abduh itu adalah benar. Dengan itu, ramai yang menyimpulkan bahawa Nik Abduh sudah berbohong dahulu.

Dalam satu ucapan, Ustaz Hashim Jasin yang pernah mengaku bahawa kereta Porsche dibeli atas namanya semasa beliau menjadi ahli parlimen dahulu - tetapi mendakwa dipunyai anaknya – turut mempertahankan tindakan Nik Abduh yang berbohong kepada media. Mursyidul Am PAS itu turut menggunakan beberapa kisah zaman Nabi untuk mengatakan tindakan berbohong itu mengikut "piawaian syariah".

Walaupun sebelum itu mengakui tidak pernah mendengar audio YB Nik Abduh itu, Haji Abdul Hadi Awang yang juga Presiden PAS mengatakan bahawa kandungan ucapan Nik Abduh itu adalah sekadar perbincangan akademik sahaja. Tidak lama kemudian - dalam kenyataan yang lain pula - dalam mempertahankan tindakan Ustaz Nik Abduh, Haji Hadi Awang menyatakan bahawa demi maslahat, berbohong adalah wajib.

Apabila Presiden PAS menjelaskan bahawa Islam tidak menghalang berbohong demi mencapai maslahat, ia melahirkan kekecohan dalam media sosial. Dalam kalangan non-muslim, rata-ratanya terkejut – kerana menyangka wujud konsep bohong dalam agama Islam. Bagi kalangan muslim pula terbahagi kepada dua: ada yang menganggap benar apa yang diungkapkan oleh Presiden PAS itu, malah memberikan hujah agama; di samping satu pihak lagi menolak dan mengkritik keras kenyataan tersebut.

Hujah 1: Tipu daya

Dalam kalangan muslim, terdapat dua sikap terhadap pembohongan Nik Abduh ini: (1) beranggapan bahawa bohong Nik Abduh adalah haram, dan (2) beranggapan bahawa bohong Nik Abduh adalah wajib.

Golongan pertama berhujah bahawa berbohong adalah ciri-ciri munafiq yang dibenci dalam Islam. Ini jelas disebut dalam Hadis bahawa - antara ciri-ciri orang munafiq adalah, apabila bercakap, mereka berbohong.

Golongan kedua pula berhujah, Hadis menyebut bahawa perang adalah tipu daya dan pembohongan. Memandangkan mereka melihat hubungan PAS dalam politik Malaysia diumpamakan perang, menyebabkan mereka menganggap PAS perlu berbohong untuk menang dalam peperangan ini.

Golongan pertama menjawab - dalam Al-Quran, tujuan perang adalah hindari fitnah (Surah al-Baqarah 2 : 193). Ini berbeza dengan isu Nik Abduh. Ini kerana, isu Nik Abduh ini melibatkan penerimaan duit UMNO - sudah pasti lebih mendatangkan fitnah. Justeru itu, pembohongan yang dilakukan oleh Nik Abduh adalah salah.

Hujah 2 - Maslahah

Mereka berhujah lagi dengan kisah seorang sahabat Nabi bernama Ammar bin Yasir sehingga diturunkan ayat al-Nahl ayat 106 - iaitu Ammar bin Yasir diseksa dalam keadaan dia dipaksa murtad. Memandangkan dia mahu diselamatkan dari dibunuh, makanya dia mengungkap bahawa dia murtad, walhal hatinya kekal dengan Islam.

Dalam kisah ini, menampilkan Ammar bin Yasir berbohong - menzahirkan kekufuran, walhal yang disembunyikannya adalah keimanan. Dengan itu, mereka beranggapan bahawa tindakan Nik Abduh itu benar, sepertimana dalam kes Ammar bin Yasir ini.

Jawapan kepada hujah ini - konsep ini sebenarnya ada dalam fahaman syiah. Ia disebut sebagai Taqiyyah (takut dibunuh sehingga dibenarkan berbohong). Pada asalnya, konsep ini adalah menzahirkan ketidak-islaman, dengan menyembunyikan kebaikan (Islam). Ia lahir ekoran suasana masyarakat Arab ketika itu – non-muslim membunuh muslim.

Ini berbeza dengan tindakan Nik Abduh, kerana amalannya terbalik - iaitu menzahirkan kebaikan dengan menyembunyikan kejahatan. Dengan ini jelas bahawa konsep yang diamalkan oleh Nik Abduh ini bukan taqiyyah, tetapi munafiq sepertimana tokoh munafiq pada zaman Nabi yang bernama Abdullah bin Ubai - dia menyembunyikan ketidak-Islamannya dengan menzahirkan kononnya dia beragama Islam.

Dalam kes Nik Abduh, beliau menyembunyikan dari pengetahuan awam amalan kejahatan beliau - menerima duit UMNO. Lalu berbohong atas nama agama, dengan menzahir dakwaan palsu - kononnya suara audio itu bukan suara beliau – yang kemudiannya beliau mengaku bahawa itu adalah suaranya.

Penutup

Mencampur-adukkan polemik politik dengan agama, kadangkala memberi implikasi yang amat besar – iaitu agama akan diperalatkan sesuka hati demi kekuasaan. Dengan sebab itu, lahirlah dakwaan kononnya berbohong sebagai salah satu eleman yang dibenarkan dalam ajaran Islam.

Dakwaan terang-terang sebegini adalah amalan memperalatkan Islam. Ia wajar dihindari. Apatah lagi, amalan sebegini sedikit sebanyak menconteng arang pada wajah Islam. Dengannya, ia akan melahirkan kekeliruan manusia terhadap wajah Islam yang sebenar.

Dalam Hadis, Nabi saw memberitahu bahawa mana-mana pemimpin yang memimpin, lalu dia mati dalam keadaan membohongi rakyatnya, Tuhan akan pastikan dia tidak masuk ke dalam syurga. (al-Bukhari, Hadis no : 7151)
(tamat)

萬吉

萬吉
80後,畢業於埃及Al-Azhar大學,在馬來西亞吉蘭丹大學完成碩士論文,現在是博士學位候選人。著作有《Aku bukan kafir》、《Kesederhanaan Nik Abdul Aziz》等。曾出任檳城首長資訊官,目前為大同工作室學術主任。

熱門新聞

更多評論

更多

【群英會】張兼榮:百姓也要放火

25日 • 一小时前

【龍門陣】楊善勇:仍需夜半報名華小

25日 • 一小时前

【龍門陣】曾昭智:看懂自己

25日 • 一小时前

【龍門陣】張濟作:華教人士的大愛

25日 • 一小时前

【名家】李的洺:老百姓的唏噓

25日 • 一小时前

【名家】孫和聲:金融危機會否再來?

25日 • 一小时前

喬治市成為世界文化遺產后,促進檳州文化旅遊業快速成長,也為社區發展 帶來了變數和挑戰。圖為喬治市老街區。

【東方文薈】潘怡潔:2030永續發展

24日 • 一天前

【東方文薈】葉佩詩:聲音的迴響

24日 • 一天前

关闭